elinsstudentliv.blogg.se

Göteborg

Första dagen

Kategori: Allmänt

Klockan 07.00 imorse ringde klockan, det jag vaknade till var en höststorm men också min första dag på Chalmers. Vid 08.30 skulle alla nya Chalmerister mötas på Götaplatsen för uppskrivning. Stämmningen var laddad, med förväntan och glädje över att vara där. Här på götaplatsen var alla nya nervösa elever, som jag själv, och alla glada och utåtriktade Chalmersstudenter som tog emot oss samlade, ca 2000 perosner. Nästan det första vi fick göra var att lära oss några kemisektionsånger. Bland annat: Jag är kemist javisst, och vi har aldrig trisst. Vi börjar festa tidigt, och stannar kvar sist. Denna sång och en annan fick vi stå och skrik/sjunga för full hals på götaplatsen för att överösta alla andra sektioner. 
 
Efter det gick vi alla i ett långt led upp till Chalmers, fortfarande skriksjungandes. När vi kom upp mötes vi av välkomstal av rektorn. Detta följdes av en långdag på Chalmers med en massa information att ta in. En sak jag minns väldigt tydligt fårn dagen var när vi kom till ruNan(en föreläsningsal). Vi, nya chalmers studenter sitter i publiken och det går upp två chalmersiter framme på sen. De inleder med att hälsa oss välkommna och sedan säger dem att de har bjudit in några väldigt speciella gäster dagen till är. De har bjudit in nobelpristaggare och Vd´s för stora företag. Så säger dem, ta er en titt runt omkring er och se om ni kan lokalisera dem. Blond som jag är tittar jag mig omkring och undrar vilka det kan vara, medans Ylva(hon som sitter bredvid mig) redan fattat att de såklart menar oss i framtiden, så hon tar och pekar på sig själv och säger det är jag. För det är den framtiden en chalmerist kan ha att vänta, beronede vad vi gör med våran utbildning och vilken väg vi sedan väljer att gå. Hur som tror jag att jag kommer ha fem helt underbara år på chalmers, kanske är det för tidigt att säga men det är så det känns just nu och jag hoppas den känslan håller i sig.
 
Kram
Elin
 
 

KOMMENTARER:

  • Mamma säger:
    2014-08-20 | 10:51:18

    Låter helt fantastiskt! Är så stolt över dig!

  • Addi säger:
    2014-08-20 | 11:03:14

    På sången verkar det inte som att dom tvingar dig gå med i nykterhetsklubben iaf :)

  • Moster säger:
    2014-08-26 | 14:13:40

    Det låter ju hur kul som helst!!! Vad bra att de peppar er med så mycket självförtroende! Kram!

Kommentera inlägget här: