elinsstudentliv.blogg.se

Göteborg

De senaste dagarna i ett inlägg

Kategori: Allmänt

Tisdag: Chalmeristmiddag          

Veckan började med en lite finare sittning nämligen Chalmeristmiddagen. På denna kom det alumner, vilket innebär utexaminerade kemitekniker. Till middagen hamnade jag vid samma bord som en väldigt trevlig alumn. Han rådde oss att ta vara på tiden på Chalmers både pluggmässigt och socialt. Han sa att denna tid får ni aldrig igen och den kommer gå fort.  Under sittning sjung också en massa sånger, viket jag tycker är jättekul. Dessa är dock roligare under ful sittningarna, då är det lite mer drag i folket.

Förrätt – kycklinglever med någon brödgrejs och sallad, detta byte jag mot det vegetariska alternativet tomat och mozzarella.

Varmrätt – ankbröst med potatispuré och rödvinbärssås

Efterrätt – engelsk ostkaka med rårörda hallon

 
 

Onsdag: Nollinsamling och pHaddersittning

Dagen började med repetitioner på morgonen som vanligt men istället för eftermiddags lektionen hade vi något som kallas nollinsamlingen. Vi skulle gå runt på stan och samla in pengar till drottning Silvias barnsjukhus. Vi fick in 400-500 kr på ungefär en timme. Då kände vi för en liten paus på en bar och så blev det, tog härliga bilder på detta och hoppas jag kan få upp dem här sedan. Det var nämligen strålande sol denna dagen. På kvällen den andra sittningen som var i onsdags, då var det pHaddersittning. Denna sittning klassade som fin/ful-sittning. De var jättegod mat och alkohol som flödade med mycket sång och gükel.

Förrätt – Bruschetta

Varmrätt – Pulledpork med ris

Efterrätt – Glass med kolasås

 
 

Torsdag: Midsommar-gasque

Idag var det också dags för en sittning med midsommartema på Gasquen. Denna skulle jag nog klassa som en fullsittning, stämningen var hög och sångerna ännu mer högljudda. Det här var definitivt den roligaste sittningen hitintills, vet inte riktigt varför men den var väldigt trevlig och rolig, skrattade mycket. Kvällen avslutades också med efterfest på gasquen då andra sektioner också fick komma. 

Förrätt – Sill och lax

Varmrätt – Kotlett med potatisklyftor

Efterrätt – Bärflarn

 

 
 
Här minglar vi i solskennet med en drink innan vi blir insläppta på gasquen. 

Helgen:
Så detta är vad jag har varit fullt upptaggen med fram till och med fredagen då jag satt på ett tåg påväg hem till Stokcholm. På perrongen möte Erik upp mig och hjälpte mig hem med väskorna. Sedan var det dags för guldbröllpo, för er som inte vet så har min farmor och farfar numera vart gifta i hela 50 år. Detta firades med en finmiddag på Ulla Winblad´s resturang ute på djurgården. Mysig resturang med sjukt god mat. Denna kväll kom jag fram till at jag ätit tre rättersmiddag fyra dagar i rad, har nog aldrig hänt förrut faktiskt. På resturangen var maten helt underbar.

Förrätt –  Skagenröra med smörstektbröd

Varmrätt – Gödkalvskotlett med kantarellsås och potatisgratäng

Efterrätt – Blåbärspaj med punschglass

Det stilliga paret, Grattis till 50 år farmor och farfar!
 
På lördagkvällen gjordes det hemmagjord pizza med Olivia och Axel. Senare på kvällen kom också Erik, Adina, William och Helene. Det var en supermysig kväll och härligt att se alla igen även om det bara gått två veckor på ett ungefär sen jag såg de flesta av dem. Dessa två veckor har dock gått enormt fort samtidigt som det känns osm jag varit i Göteborg hur länge som helst. Olivia tog även en härlig selfie på sig själv, Erik och William så den åker upp här nu.
 
 
Nu sitter jag på tåget påväg tillbaks till götet. Imorgn börjar studierna på riktigt med lektioner fårn och med 8 på morgonen till fem på kvällen får se hur detta kommer bli. Nollningen fortsätter dock i två veckor till men har endast aktiviteter på kvällar och helger. Ha de så bra hemma i Stokcholm!
 
Kram,
Elin 

 

KOMMENTARER:

  • farmor o farfar säger:
    2014-09-02 | 17:27:44

    härligt med goda middagar och Du kom verkligen som en glad överraskning till vårt 50-årsfirande sköt om Dig

Kommentera inlägget här: